Waarom tandenknarsen niet zo onschuldig is als je denkt

Krijg jij nogal eens opmerkingen omdat je aan het tandenknarsen bent? Bijvoorbeeld ’s nachts in bed, zodat je partner er wakker van wordt? Je zou misschien denken dat een beetje geknars geen kwaad kan. Maar het tegendeel is waar: tandenknarsen is ontzettend slecht. Voor je tanden én je kaaklijn.

Wij leggen je hieronder uit waarom.

Stress

Volgens tandarts Richard Marques is tandenknarsen een van de voornaamste oorzaken van kaakpijn. Het is alleen een gewoonte die moeilijk te stoppen is. “Veel mensen doen het tijdens hun slaap of als ze last hebben van stress,” vertelt Marques aan Glamour.

Slijtage tanden

Geregeld knarsen kan flink veel schade veroorzaken. “Je tandglazuur lijdt eronder, je gebit kan er gevoeliger van worden én het werkt slijtage van je tanden in de hand. Daarnaast kan het ook nog eens leiden tot pijn in je kaken, wat kan doorstralen tot je nek en hoofd.”

Oplossing

Om het tandenknarsen te stoppen is er eigenlijk maar één oplossing: het dragen van een tandenbeschermer. Deze kun je ’s avonds voor het slapengaan in doen, om te voorkomen dat je ’s nachts onbedoeld verdere schade aanricht aan je gebit. “Een mogelijk alternatief is acupunctuur. Omdat die techniek je spieren helpt ontspannen, zorgt dat er bij sommige mensen voor dat het knarsen minder wordt of zelfs helemaal stopt. Ook hypnose kan in ernstige gevallen een mogelijkheid zijn,” aldus Marques.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Glamour